Ból kolana w trakcie biegania ?

Bez żadnego urazu? Zastanawiasz się czy możesz dalej biegać czy powinieneś przestać? Ból jest alarmem ! Rozpoczął się pewien proces chorobowy w twoim kolanie i jeżeli będziesz to lekceważyć i biegać prowokując ból prawdopodobnie będzie coraz gorzej. Rozpocznie się stopniowa degradacja chrząstki stawowe (choroba zwyrodnieniowa).
Warto sprawdzić:
1. Czy koślawisz kolano w trakcie biegu. Poproś kogoś żeby Cię nagrał jak biegniesz.Czy kolano ucieka Ci do środka? Jeśli tak , to albo „A” masz słabe mięśnie odwodziciele/rotatory zewnętrzne biodra, m.in m. pośladkowy średni – większość z nas ma z nim problem w związku z tym, że dużo siedzimy. Albo „B” masz duże płaskostopie, które zaburza oś kolana. W pierwszym przypadku trzeba wzmacniać m. pośladkowy średni (np. odwodzenie biodra w leżeniu bokiem lub chód bokiem z gumą zawiązaną dookoła kostek, tak żeby guma była cały czas napięta) . W drugim przypadku trzeba aktywizować mięśnie stopy i wypracować nawyk ustawiania kolana w osi (np, ćw. budowanie łuku stopy)
2. Który ruch powoduje ból? Zgięcie kolana? Wyprost kolana? Czy samo obciążanie kolana?
3. Czy pojawia się klikanie lub blokowanie kolana? Zwykle świadczy to o uszkodzeniu łąkotki lub obecności wolnego ciała w kolanie.
4. Czy twoja miednica jest zrotowana? Czyli po jednej stronie ustawiona wyżej. Można nad tym popracować.
5. Czy jesteś pewien, że wzmacniasz odpowiednie mięśnie w trakcie treningu? W twoim treningu nie może zabraknąć wzmacniania m. czworogłowego, zwłaszcza głowy przyśrodkowej (np. w leżeniu tyłem rysowanie ósemek z wyprostowanym kolanem tuż nad podłożem, lub wyciskanie na suwnicy), m. kulszowo-goleniowych (np. w leżeniu tyłem ze zgiętymi kolanami, stopy ustawione jak najdalej od pośladków, unoszenie bioder), m. prostowników/ odwodzicieli/ rotatorów zewnętrznych biodra (np w staniu jednonóż, elewacja miednicy ), m.brzucha, m. łydki oraz mięśni budujących łuk stopy.
6. Czy regularnie rozciągasz/rozluźniasz mięśnie: m. brzuchaty łydki, m. kulszowo-goleniowe, m. czworogłowy uda, m. biodrowo-lędźwiowy, mm. przywodziciele biodra? Jesteśmy pewni że nie 🙂
Bieg
Najczęstszym błędem osób, które biegają, jest brak przygotowania posturalnego. Czyli pracujesz 8 godz w pozycji siedzącej po czym idziesz pobiegać. Nie ma szans, żeby kolana to wytrzymały. Musisz zadbać o prawidłową postawę ciała. Liny (mięśnie), które przyczepiają się do Twoich nóg i kręgosłupa muszą pracować w symetrii, zapewniając prawidłową oś kolana, Jeżeli siedzisz 6-8 godz dziennie lub nie wzmacniasz mięśni, które wymieniliśmy powyżej lub nie rozciągasz/nie rozluźniasz się lub biegasz głównie po asfalcie to już wiesz dlaczego boli Cię kolano. Warto wybrać się do fizjoterapeuty, który znajdzie w twojej biomechanice słabe ogniwo i stwierdzi co jest przyczyną bólu. Poprzez dobrą rehabilitacją prawie zawsze udaje się pomóc.